Om Mimmi

Vilken prestation är du mest stolt över?
Idrottsmässigt är det nog banrekordet på Mont-Blanc Maraton 90K. Jag bröt ett par fingrar i ett fall men lyckades ändå avsluta loppet på ett bra sätt.

Var är hemma för dig?
Tiveden.

Hur kommer det sig att du valde just traillöpning?
Jag har alltid älskar friluftsliv och att vara ute i naturen men traillöpning kom in i mitt liv när jag bestämde mig för att försöka mig på Klassikern. Jag började springa för att klara Lidingöloppet och hittade ut på stigarna. Det blev aldrig någon klassiker, jag blev totalt förälskad i trail och har sprungit vidare sen dess.

När du åker bort, vart är favoritresmålet för träning och äventyr?
Jag är inte jätteförtjust i att resa långt bort utan håller mig helst i Europa. Alperna och de nordiska fjällen är förstås favoriterna. Vi är mycket nere i Frankrike, som jag älskar. Höga berg, härlig trailkultur och god mat, bättre än så blir det ju inte!

Vad gör du när du inte tränar?
Jobbar, lagar mat, donar, är utomhus och sover. Älskar att hugga i, renovering, gårdsjobb och liknande är det bästa jag vet!

Berätta något oväntat om dig!
– Någon udda talang?
Jag och min man är händiga och har renoverat lägenheter, en villa och ett sommarhus. Det är vår grej, något vi tycker om båda två och gör tillsammans. Som sagt, att hugga i är bland det bästa jag vet.

– Något nördigt intresse?
Jag är en total nutritionsnörd. Det har jag varit hela mitt liv, jag plöjde varenda bok på biblioteket om läkeväxter när jag var typ 12 och kokade alltid ihop grejer i köket. Pappa brukade kalla det för ”Mimmis kollojox”. Senare pluggade jag biokemi och molekylär nutrition och då blev nörderiet next level. Jag har en tendens att gå loss på papyruslånga utlägg om fysiologi och biologi och älskar mat. Det är en ynnest att jobba med något man är så nördigt intresserad av.

Sedan är jag förstås en riktig friluftsnörd också, men det är ju mer uppenbart här kanske. Jag var Scout som barn och har alltid varit ute och härjat.

Mimmis träning

Hur ofta tränar du?
Det varierar under året. I lugnare perioder inte så mycket alls och i uppbyggnaden mot ett lopp desto mer. Från 5 till 20 timmar i veckan. Det mesta där emellan någonstans.

Vilken är din favoritplats för vardagsträningen?
En mjuk fin stig i skog eller berg. Det behöver inte vara spektakulärt, men vackert. Naturen ger energi till träningen så det är viktigt för mig att det är fint.

Vilka aktiviteter lägger du mest tid på?
Traillöpning.

Vilken typ av träning eller aktivitet skulle du vilja lägga mer tid på om det hade gått rent praktiskt?
Skulle gärna paddla eller SUP:a (StandUp Paddle) mer, det är så mysigt. Det är lite för lite vattenaktiviteter nu med all löpning, var mer förr.

Vilken utrustning kan du inte vara utan under sommarhalvåret?
Löparskor.

Vilken utrustning kan du inte vara utan under vinterhalvåret?
Varma löparkläder, dubbade skor, pannlampa.

Hur hittar du kraft och ork för att fortsätta kämpa även när det tar emot?
Jag är rätt bra på att bita ihop och köra på, bara göra det. Men det finns ju gränser för oss alla, i perioder har jag bitit ihop och kört på för mycket och det har lett till att kroppen inte orkat med. Jag är mycket starkare mentalt än fysiskt så för mig handlar det mer om att lyssna och vara snäll mot kroppen när den säger stopp.

Vad har du för speciella rutiner inför tävling?
Jag har ett racekit med kläder och utrustning som jag bara använder på tävling. Till exempel min finaste Silva-lampa, den ”spar” jag på till tävling. Detsamma gäller skor, kläder, ryggsäck och dylikt.

Mimmis tips

Vad ska man tänka på om man vill prova på din aktivitet?
Inget särskilt, man ska bara dra på sig skorna och dra ut i skogen. Inte springa vilse då kanske…

När blir det värt att skaffa kvalitetsutrustning?
När du blivit biten och vill träna mer, vid vinterträning (som kräver mer utrustning) eller vill springa någon tävling. Eller om det ger glädje och motivation att nörda ner sig i prylar. Men det är aldrig ett måste, löpning är ju enkelt och det är tjusningen.

Vilka är dina tre smultronställen?
Tiveden och Jämtlandsfjällen är mina favoriter i Sverige. Sen är det fint nästan överallt, det här landet är fullt av smultronställen.

Favoritprodukt från Silva?
Trail Speed 4XT eftersom ljuset är så oerhört bra. Jag springer långa lopp, ofta över hela nätter i väldigt teknisk terräng, så starkt bra ljus blir viktigast för mig. Särskilt i utförslöpning, jag brukar ha halv effekt uppför och brassa på fullt ljus utför. Att man kan ha batteriet i ryggsäcken och att det är lätt att byta batteri gör också mycket.

Om du fick välja en sak som skulle förbättra Silva-produkterna, vad skulle det vara?
Ja men vi vill ju ha strålkastarljus, evig batteritid och ingen vikt… 🙂

Meriter:

  • 1:a Ultra-Trail Courmayeur-Champex-Chamonix (UTMB-CCC) 101 km, Frankrike
  • 1:a Mont-Blanc 90 km 92 km (51 mi), Frankrike
  • 1:a Mont-Blanc 90 km 92 km (51 mi), Frankrike
  • 1:a Ultra-Trail Sur les Traces des Ducs de Savoie (UTMB-TDS) 119 km, Frankrike (nytt banrekord)
  • 1:a, Madeira Island Ultra-Trail 115 km, Portugal
  • 1:a, MaXi-Race International – Annecy 116 km, Frankrike (3:a i totalen)

Nationalitet: Svensk
Bor: Tiveden och Chamonix
Aktivitet: Ultra-Trail Running
Vår vän sedan: 2018

Följ Mimmi på:
instagram-logo_50x50px